Friday 25 October 2013

'cetek akal'

aku tak pernah rasa aku ni muslimah sejati , sekadar rasa bertanggungjawab .
salah ke , kalau aku tegur kawan aku yang tak tutup aurat ?
yelah , aku dah nampak benda tu salah , kalau dibiar aku pon dapat dosa  , dosa bersubahat . Pahala aku pon belum tentu ada , nak ditambah pulak dengan dosa bersubahat tu . Bukan niat nak jaga tepi kain orang . Sekadar menegur , kalau taknak ikot , itu masalah kau lah . Aku dah lepas.

kenapa kalau ditegur , selalu nak bandingkan diri dengan org yang teruk ?
kenapa tak bandingkan dengan orang yang baik akhlaknya ?
kalau hidup selalu nak dibandingkan dengan orang yang lebih teruk dari diri sendiri macamana nak berubah ?

ye , memang .
tak semestinya wanita yang berjubah , menutup aurat dengan sempurna itu baik , tapi sekurang-kurangnya auratnya terpelihara.
menutup aurat itu wajib bagi orang islam . bukan sunat .
Dahulukan yang 'utama'.

aku tak suka bila orang cakap ,
"ini masalah aku , kubur masing-masing"
oke ,
nanti kau mati , kau gali kubur , kau tanam sendiri !

No comments:

Post a Comment